Personligt inlägg - Avunsjuka

En sak jag aldrig har förstått mig på är avundsjuka. Vi kan väll börja med att jag inte är den avundsjuka människan. När jag var liten var jag aldrig avundsjuk på dom andra barnen eller på vad dom fick. Om det var något jag inte fick av min mamma så frågade jag alltid om jag kunde få köpa saken till en kompis istället. Jag ville sprida lycka och glädje och inte hat och avund. Idag är det samma! Jag ger alltid komplimanger, aldrig negativa saker. Som sagt kan tänka lite negativt om vissa människor men jag säger det bara till mina närmaste närmaste kompisar. Dock är det aldrig om avundsjuka. Vi låtsas att jag är avundsjuk på en tjej som heter Annalisa för att hon har en finare näsa än mig. Varför ska jag t.ex gå och vara elak för det mot henne? Visst kan jag önska att jag hade likadan näsa som henne men jag har till 100% något annat hon inte har. Så tänker jag alltid. Vi människor är olika på så många vis! Vissa har större rumpa än andra och vissa har mer finnar än andra. Vi alla har olika positiva och negativa saker. Det som är hemskt med avundsjuka människor är att dom kan bli elaka. T.ex elaka kommentarer på bloggen. Självklart är det ofta pga avundsjuka. Varför ska man annars kommentera elaka saker om man inte vill sänka ner personen? Samma med i verkligheten. Elaka skratt och mobbning kan utvecklas av avundsjuka. Jag vet inte hur avundsjuka personer tänker men troligtvis att dom vill sänka ner den "perfekta" personen genom att vara elak och alltså då må bättre. Det är rent ut sagt patetiskt tycker jag. Som sagt är vi olika, ser olika ut och vi har olika hem, kompisar och familj. Jag tycker världen ska bli mer positiv och sprida glädje. Jag pratade med min kompis Emma igår i telefon och jag insåg att jag var riktigt avundsjuk på henne. Vet ni varför? För hon hade inte sett alla Saw filmer haha! Jag blev nästan sur för att hon inte har sett alla filmer och har något riktigt kul att se fram emot! Det är nog det högsta jag kan komma avundsjuka. Eller föresten när jag tänker efter kan jag lätt bli lite avund på kärlekspar. När jag är singel och ser t.ex min kompis stå och kyssas med hennes kille blir jag lite avund på dom. Eftersom avundsjuka för människor är naturligt och normalt MEN det jag vill ta bort är att man inte ska vara taskig pga att man är avundsjuk. Jag skulle aldrig t.ex vilja förstöra för min kompis och hennes kille pga att jag aldrig hittar mr.Perfect till mig själv. Jag hoppas alla som läser detta och tar in vad jag skriver! Bort med att vara elak och tänk positivt! Vi är olika allihopa och har olika gåvor. 

Kommentarer
Postat av: emma

du är fantastisk min ottilia, älskar dig massor!

2013-10-15 @ 18:57:31
URL: http://annyolivia.blogg.se
Postat av: Anonym

Vad tycker du om avundsjuka när det gäller killar? Alltså om någon man tycker jätte mycket om ger massor med uppmärksamhet till någon annan framför ens ögon? Jag har själv väldigt lätt att bli avundsjuk, men spelar aldrig ut det på någon annan, utan ältar det för mig själv och kan bli oerhört ledsen. Försöker tänka positivt istället, men det är svårt. Önskar jag hade din inställning gällande positivt tänkande, för det är en sjukt bra egenskap att ha och man mår bättre av det!

2013-10-16 @ 09:56:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0